زبان انگلیسی

نقشه راه یادگیری زبان انگلیسی

مسیری که من برای یادگیری خود آموز زبان انگلیسی طی کردم

مقدمه

یادگیری زبان انگلیسی مزایای بسیاری دارد. به طور مثال سالها پیش من به دنبال یادگیری مهارت برنامه نویسی بودم و در ابتدا سراغ منابع فارسی برای این مورد می‌رفتم. آموزش های فارسی دارای نقص های بسیاری است و با منابع اصلی بسیار مغایرت دارند و هیچگاه کیفیت منبع اصلی را نخواهند داشت!

از دیگر معایب یادگیری مهارت ها از منابع فارسی، عدم بروز بودن و جامع نبودن محتوا است. به طول مثال فرض کنید امروز در بین جامعه برنامه نویسان انگلیسی زبان موضوعی ترند می‌شود و این ترند یک فرصت بالقوه است، زمانی که بتوان این ترند را از منابع فارسی زبان آموخت این موضوع کهنه شده است و ارزش اصلی آن که همان Early Adopter بودن است را از دست داده است.

به طور کلی Early Adopter بودن در هر زمینه ای موجب پیشرفت بیشتر نسبت به دیگران در آن زمینه و در ادامه بهره بردن از این موضوع می‌باشد. فرض کنید یک تکنولوژی جدید در زمینه برنامه نویسی و توسعه در بین جامعه انگلیسی زبانان ترند شده است، شما به عنوان Early Adopter این موضوع را فرا گرفته و میتوانید با آموزش آن به دیگران و یا استفاده تجاری از آن بهره ببرید!

اگر قصد دارید برنامه نویس شوید، یا در بازار های مالی فعالیت کنید، و یا حتی اگر علاقه مند به تولید محتوا و یافتن فرصت های جدید در زندگیتان هستید کلید همه اینها زبان انگلیسی است.

میتوانید تجربیات من در خصوص یادگیری زبان انگلیسی را از طریق این لینک در انجمن زبان‌شناس بخوانید

پیشنهاد می‌شود ابتدا مطلب 10 دلیل برای یادگیری زبان انگلیسی را بخوانید

10 دلیل برای یادگیری زبان انگلیسی

 

در ادامه به نحوه تقویت مهارت های زبان می‌پردازیم

شما نیاز به تقویت مهارت های شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتاری دارید.

ترتیب راهی که من برای تقویت مهارت های زبان رفته ام به این صورت بوده است:
1. تقویت مهارت شنیداری
2. تقویت مهارت خواندن
3. تقویت مهارت گفتاری
4. تقویت مهارت نوشتاری

نیاز اصلی من و چرایی یادگیری زبان انگلیسی من مطالعه متون انگلیسی و همچنین دیدن ویدئو های زبان انگلیسی بدون زیرنویس بوده لذا به همین دلیل اولویت اصلی من مهارت خواندن و شنیدن بوده است.

تقویت مهارت شنیداری

برای تقویت مهارت شنیداری در ابتدا شما نیاز دارید تا همزمان با شنیدن پادکست های انگلیسی، متن گفتگو ها را نیز بخوانید. برای این کار من از اپلیکیشن زبان‌شناس استفاده کرده‌ام.
پیشنهاد من استفاده از نرم افزار زبان‌شناس است و ابتدا با پادکست های Effortless English شروع کنید. برای آشنایی با نحوه صحیح یادگیری با این پادکست این مقاله از انجمن زبان شناس را مطالعه کنید.

تقویت مهارت خواندن

برای تقویت این مهارت ابتدا نیاز داریم که دایره لغات خود را افزایش دهیم. بهترین روش از نظر من (پس از تحقیق و مطالعه در این خصوص) یادگیری لغات در متن است. بدین صورت که از داستان های ساده انگلیسی شروع میکنید و کلمات جدید را در جملات کاربردی یاد می‌گیرید. در ادامه باید گسترده خوانی کنید، یعنی متن های انگلیسی بخوانید. مثلا یک کتاب کم حجم زبان انگلیسی را شروع کنید و کلمات جدید را از آن استخراج کنید.

تقویت مهارت گفتگو

برای گفتگو در ابتدا می‌بایست تکنیک سایه یا shadowing را استفاده کنید. به طور مثال من این تکنیک را با سریال Extra و سریال Friends انجام داده ام. اگر نمیدانید تکنیک سایه چیست اینجا کلیک کنید.
با این کار تلفظ شما بهبود می‌یابد.
در ادامه میتوانید با پیدا کردن یک پارتنر زبان با تعیین زمان در هفته به مکالمه با همدیگر بپردازید و این کار موجب به بهبود مهارت گفتگوی شما خواهد شد.
من در ابتدا از اپلیکیشن Speaky استفاده می‌کردم و تعدادی پارتنر برای مکالمه زبان داشته‌ام اما شما می‌توانید در سایر انجمن ها و برنامه ها نیز پارتنر مناسب برای مکالمه زبان را پیدا کنید.
یکی از اساتید زبان به من پیشنهاد خواندن روزانه یک داستان از مجموعه داستان های ساده کتاب Steps to understanding را داد. بدین صورت که روزانه یک داستان کوتاه را حفظ کرده و برای خودم بازگو میکنم و صدای خود را ضبط و به کانال خصوصی تلگرام جهت ژورنال و بررسی روند یادگیری ارسال می‌کنم.

تقویت مهارت نوشتاری

برای تقویت نوشتاری پیشنهاد من نوشتن ژورنال روزانه به انگلیسی است. بدین صورت که در یک دفترچه روزانه چند خطی درباره وقایع روز جاری می‌نویسیم. البته می‌توان به صورت دیجیتال در یک کانال تلگرام خصوصی به صورت روزانه ژورنال نویسی را نیز انجام داد.
و در ادامه باید با توجه به نیازتان (آکادمیک، آیلتس و…) کتاب های آموزشی در این خصوص را استفاده کنید.

تقویت دایره لغات

برای تقویت دایره لغات از اپلیکیشن بیاموز استفاده کرده‌ام. بیاموز دارای دیکشنری بسیار قدرتمندی است و همچنین لایتنر بسیار کاربردی دارد.
برای آشنایی بیشتر با این نرم افزار به وبسایت رسمی آن سر بزنید.
همچنین پیشنهاد من مطالعه مجموعه سه جلدی Oxford Word Skills 2nd edition است. با این مجموعه شما از پایه دایره لغات خود را به شیوه ای بسیار مناسب فرا خواهید گرفت و سطح دایره لغات شما بسیار بهبود می‌یابد.

معرفی اپلیکیشن آموزشی زبان‌شناس

زبان‌شناس یک اپلیکیشن یادگیری زبان انگلیسی بومی است که دارای امکانات بسیاری است و به یک زبان آموز کمک میکند تا مهارت های خود را تقویت کند.
در این برنامه پادکست های انگلیسی شناخته شده و مطرح به همرا زیرنویس های آنها را می‌توانید گوش دهید.
بخش زوم این نرم افزار شامل فیلم ها و انیمیشن های زبان انگلیسی به همراه زیرنویس است.
دارای لایتنر بسیار جامعی است و همچنین دارای زنجیره یادگیری است که زبان‌آموز را تشویق به ادامه یادگیری می‌کند. همچنین دارای کتابخوانه ای بزرگ از کتاب های زبان انگلیسی است که به شما در گسترده خوانی کمک می‌کند.
علاوه بر این، زبان‌شناس دارای یک انجمن پرسش و پاسخ با حضور اعضای مجرب است که به سوالات کاربران در زمینه یادگیری زبان انگلیسی پاسخ می‌دهند و شما هم میتوانید در آن مشارکت نمائید.

با استفاده از زبانشناس شما به هیچ اپلیکیشن دیگری برای یادگیری زبان انگلیسی نیاز نخواهید داشت.
شخصا با استفاده از زبانشناس سطح خودم را در طول زمان ارتقا داده‌ام!

برای آشنایی بیشتر با زبان‌شناس پیشنهاد می‌کنم به وبسایت آن مراجعه نمائید.
این نرم افزار را می‌توانید از کافه بازار و گوگل پلی و اپ استور دانلود کنید.

 

کلاس خصوصی

کلاس خصوصی با اساتید زبان در می‌تواند به روند یادگیری شما سرعت و نظم ببخشد. داشتن منتور مناسب شما را از بی‌راهه نجات می‌دهد و موجب می‌شود نقشه راه مناسبی برای یادگیری زبان انگلیسی خود تهیه نمائید. من برای یادگیری زمان ها بیش از 20 جلسه خصوصی در سایت O’Teacher شرکت کرده ام. سایت اُتیچر یکی از سایت های مطرح جهت پیدا کردن اساتید زبان انگلیسی و شرکت در کلاس های خصوصی آنلاین می‌باشد.
استاد پیشنهادی من آقای اسعد عثمانی است. برای مشاهده پروفایل ایشان اینجا کلیک کنید.

نتیجه گیری

  • برای شروع پیشنهاد من استفاده از اپلیکیشن جامع زبان‌شناس است.
  • برای یادگیری زبان انگلیسی از تقویت مهارت شنیداری شروع کرده و از پادکست های انگلیسی نظیر Effortless English و All Ears English به همراه زیرنویس آن ها شروع کنید.
  • برای افزایش دایره لغات از کتاب سه جلدی Oxford Word English شروع کنید و پس از آن کتاب های Collocation in use و Idioms in use را مطالعه کنید. همچنین می‌توانید از اپلیکیشن بیاموز نیز برای این منظور استفاده کنید.
  • برای تقویت گرامر زبان بهترین تکنیک یادگیری آن در متون است و پیشنهاد میشود داستان های ساده انگلیسی را مطالعه نمایید. و همچنین کتاب گرامر انتشارات خط سفید را برای یادگیری گرامر به صورت آکادمیک را پیشنهاد میکنم.

پیشنهاد مطالعه

به شما پیشنهاد میکنم به لینک های زیر مراجعه و مطالب آن را مطالعه نمائید

برای یادگیری زبان انگلیسی از کجا شروع کنیم

چگونه یادگیری زبان انگلیسی را شروع کنم؟ (راهنما کامل + معرفی منبع خودآموز)

چگونه بهترین برنامه یادگیری زبان انگلیسی را بسازیم؟

چگونه لغات انگلیسی را حفظ کنیم

10 روش برای یادگیری انگلیسی با پادکست

گسترده خوانی و نقش آن در یادگیری زبان انگلیسی

تقویت مهارت شنیداری و مکالمه با تکنیک سایه

 

منابع:

مطالب فوق تجربه شخصی من در زمینه یادگیری زبان انگلیسی بوده است.

مشاهده بیشتر

احسان حیدری

از سال 1390 در حوزه وب و برنامه نویسی مشغول به فعالیت شدم. سابقا برنامه نویس اپلیکیشن های اندروید با زبان java بودم و در حال حاضر مسلط به زبان های php و java script و python هستم و عمده فعالیت فعلی من توسعه اپلیکیشن های تحت وب می‌باشد. همچنین علاقه مند به بازارهای سرمایه، بلاکچین و دنیای غیر متمرکز و وب۳ هستم که نقشه راه آینده من را شکل داده اند

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا