معرفی کتاب

معرفی کتاب روانشناسی پول

مورگان هاوزل در کتاب روانشناسی پول، با طریق 19 داستان کوتاه تفکرات عجیب مردم درباره پول را بررسی میکند و همچنین در خصوص اینکه چطور احساس بهتری نسبت به پول که یکی از مهمترین موضوعات زندگی است داشته باشیم به شما آموزش می‌دهد.

پول، سرمایه و اقتصاد در دنیای امروز نقش مهمی را ایفا می‌کنند. تقریبا دست یابی به هر چیزی در زندگی ما به میزان درآمد و ثروتی که داریم بستگی دارد. برای همین هم اینکه چه میزان درآمد کسب کنیم بر روی سرنوشت ما تاثیر مهمی خواهد داشت. کتاب روانشناسی اثر مورگان هاوزل یکی از کتاب‌های هوش مالی به حساب می‌آید که تا حد زیادی طرز فکر شما را در مورد پول تغییر خواهد داد. هاوزل در این کتاب به ما می‌گوید میزان درآمد ما و ثروتی که در اختیار داریم، به طور مستقیم با طرز فکرمان در ارتباط است. به همین دلیل هم برای دستیابی به ثروت، ابتدا باید ذهن ثروتمندی داشته باشیم.

درباره نویسنده

مورگان هاوزل (به انگلیسی Morgan Housel) کارشناس مسائل مالی و بور و همچنین ستون نویس نشریه وال استریت ژورنال است. او همچنین سالهاست که به عنوان مشاور مالی با افراد و سازمان‌های مختلف همکاری می‌کند. هاوزل تابحال برنده جوایزی همچون “بهترین در تجارت”، “جایزه سیدنی نیویورک تایمز” شده و دو بار نیز نامزد جایزه بهترین روزنامه نگار مالی سال شده است.

هوش مالی بالا همیشه به معنای داشتن دانش کافی برای کسب درآمد و خرج کردن صحیح پول نیست. در واقع اینکه شما در هنگام داشتن یا نداشتن چگونه فکر می‌کنید اهمیت چندانی ندارد. آنچه مهم است رفتار و تصمیماتی است که شما در هریک از این موقعیت ها انتخاب می‌کنید. اگر چه تا به حال همه ما تصور می‌کردیم که پول، ثروت و مسائل اقتصادی بیشتر به حساب و کتاب‌های ما بستگی دارند، اما کتاب روانشناسی پول به ما می‌گوید که مسائل روانی و برخی دیگر از جنبه‌های شخصیتی ما و به تبع آن‌ها تصمیماتی که به کمک این افکار می‌گیریم هم نقش مهمی در موفقیت مالی ما خواهند داشت. تصمیماتی که غالبا آن‌ها را سر میز غذا، در مسیر رفت و آمد به محل کار و یا حتی در حمام اتخاذ می‌کنیم.

نویسنده در این کتاب سعی کرده تا با استفاده از ۱۹ داستان کوتاه، اهمیت و نقش افکار ما را در موفقیت مالی نشان دهد. مطالعه این ۱۹ داستان به فرد کمک خواهد کرد تا در شرایط مهم اقتصادی تصمیمات بهتری بگیرند. روانشناسی پول کتابی است با نکته‌های ارزشمنده که نه تنها به ما در کسب درآمد کمک می‌کند، بلکه می‌تواند با شکل دهی ذهنیت ثروتمند، به ما در کنترل مخارجمان نیز کمک کند.

فهرست کتاب

حال نگاهی به فهرست کتاب روانشناسی پول می‌اندازیم. همانطور که گفتیم مطالب این کتاب در قالب داستان‌های کوتاه در اختیار مخاطبان قرار گرفته است:

  1. شانس در مقابل مهارت
  2. هیچکس دیوانه نیست!
  3. شانس و ریسک
  4. کمبود همیشگی
  5. پول جمع کنید!
  6. ثروتمند شدن در مقابل ثروتمند ماندن
  7. سرمایه‌گذاری همیشه هم سود ده نیست
  8. آزادی عمل
  9. پارادوکس مردی در فرار
  10. ثروت چیزی است که آن را نمی‌بینید
  11. پس انداز کردن
  12. عاقلانه بودن به معنای منطقی بودن نیست.
  13. منتظر شگفتی ها باشید
  14. ضریب خطا
  15. شما تغییر خواهید کرد
  16. هیچ چیزی آسان نیست
  17. من، شما و انگیزه‌ها
  18. لذت منفی‌بافی
  19. وقتی همه چیز را باور می‌کنید

 

بریده هایی از کتاب:

  • برای آن‌که آن‌قدر سرپا بمانید تا بتوانید از ثمرات خوش‌بینی در بلندمدت بهره ببرید، به بدگمانی کوتاه‌مدتی نیازمندید.
  • کسی را می‌توان نابغهٔ سرمایه‌گذاری خواند که در آن هنگام که همهٔ اطرافیانش از خود بی‌خود شده‌اند، رفتاری متعادل و معقول داشته باشد.
  • می‌توانید در نیمی از موارد راه را اشتباه بروید و هنوز هم پول پارو کنید.
  • سرمایه‌گذاران، احساس دارند؛ به همین دلیل هم نمی‌توان با توجه به اعمال پیشین‌شان پیش‌بینی کرد که گام بعدی آن‌ها در چه مسیری خواهد بود
  • «هر کاری را تا زمانی که خودتان مجبور نباشید انجامش دهید، ساده به نظر می‌آید».
  • پای پول در میان است، مهم‌ترین چیز، آن است که افق زمانیِ خودتان را بدانید و خود را درگیرِ بازیِ کسانی نکنید که هدفی متمایز از شما دارند.
  • دو مقوله وجود دارد که چه به آن توجه نشان دهید چه ندهید بر زندگی‌تان اثر می‌گذارد: پول و سلامتی
  • هر چه بیش‌تر مایل باشید چیزی حقیقت داشته باشد، بیش‌تر احتمال دارد داستانی را باور کنید که بر آن صحه می‌گذارد.
  • هرگونه خطری را می‌توانید پیش‌بینی کنید الا آن‌هایی که زیادی احمقانه و عجیب باشند؛ اما همان مواردِ عجیب، بیش‌ترین آسیب را می‌زنند؛ زیرا بیش از حد تصورتان اتفاق می‌افتد و شما هیچ برنامه‌ای برای مقابله با آن‌ها ندارید.
  • دو مقوله وجود دارد که چه به آن توجه نشان دهید چه ندهید بر زندگی‌تان اثر می‌گذارد: پول و سلامتی

جمع بندی

کتاب روانشناسی پول شاید بهترین کتاب هوش مالی به حساب نیاید و از آن مهمتر احتمالا برای تقویت هوش مالی کودکان خیلی مناسب نیست، اما با این وجود یکی از کتاب‌هایی است که می‌تواند به شما در بهبود شرایط مالی و اقتصادی خود کمک کند. پیشنهاد می‌کنیم حتما خلاصه این کتاب را دانلود و مطالعه کنید تا با نکات مهم و کاربردی آن بیشتر آشنا شوید.

این کتاب را میتوانید با ترجمه فارسی از حسین عزیزطائمه و سودابه خادمی از انتشارات دوران تهیه نمائید.
نسخه الکترونیکی کتاب را در فیدیبو و طاقچه میتوانید مطالعه کنید.

مشاهده بیشتر

احسان حیدری

از سال 1390 در حوزه وب و برنامه نویسی مشغول به فعالیت شدم. سابقا برنامه نویس اپلیکیشن های اندروید با زبان java بودم و در حال حاضر مسلط به زبان های php و java script و python هستم و عمده فعالیت فعلی من توسعه اپلیکیشن های تحت وب می‌باشد. همچنین علاقه مند به بازارهای سرمایه، بلاکچین و دنیای غیر متمرکز و وب۳ هستم که نقشه راه آینده من را شکل داده اند

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا